Spänstig dansare
Volvo C30 dansade kontrollerat genom konbanan, trots brutala svängar och maxlast på taket.

Spänstig dansare

Tre dörrar, fyra sittplatser, coupé-stuk och glasbaklucka gör ingen familjebil. Samtidigt är C30 den spänstigaste bil som någonsin burit ett Volvomärke.

Vi Bilägare beställde testbil i Volvos monter på Parissalongen hösten 2006. Det skedde på modernast tänkbara vis; via en pekskärm valde vi färg, motor, inredning, fälgar och lite annat smått och gott. Till slut var vår C30 designad och extrautrustad för 70000 kronor. Vi valde också Volvos egen femma på 170 hk – vilket gjorde sitt till att priset rakade i höjden.

Volvos sportcoupé finns också självfallet i ett lågprisalternativ och det är inte illa det heller. Då är det Fords 1,6-litersmotor på 100 hk som gäller. Grundpriset hösten 2006 var 176900 kronor, den vid tillfället lägst prissatta Volvon alla kategorier.

Vid lanseringen presenterades C30 med sex olika motoralternativ, tre renodlade bensinare, två dieslar och så Fords 1,8 flexifuelmotor på 125 hk. Först hösten 2008 kom den efterlängtade miljödieselmotorn 1,6 DRIVEe med en angiven förbrukning på 4,4 liter per 100 km.

Lite slarvigt kan C30 beskrivas som en 22 cm avkortad S40 utan bakdörrar och med en stor glaslucka i stället för koffert längst bak. Men i ärlighetens namn ger det en ganska orättvis bild av Volvos nya stolthet. I stort sett hela karossen, med det fräckt utmejslade bakpartiet som främsta kännetecken, är unik för C30.

C30:s snitsiga skal vilar på ett chassi som i grunden är identiskt med det som används för S40/V50 och det är ingen dålig grund att stå på. Men några förändringar har gjorts. Bland annat är stötdämparfästen, dämpare, krängningshämmare och fjädrar annorlunda än i syskonbilarna.

Många som var med på 70-talet känner säkert igen stilgreppen i den nya bilen från den tidens Volvosportvagn P 1800 ES. C30 har även stora likheter med det tidiga 90-talets Hollandsbyggda Volvo 480 ES, men det är en bil som både Volvo och många ägare nog helst vill glömma med tanke på alla kvalitetsproblem.

Vår sportiga lilla Volvo anno 2007 ligger på en helt annan kvalitetsnivå, testperioden visade också en klar kvalitetsuppryckning jämfört med den Volvo V50 som köptes hösten 2005. Under testperioden var vår C30 i princip helt felfri.

Vissa irritationsmoment kunde vi trots allt föra till protokollen. Det allvarligaste var bränsletörsten. Trots sin nätta storlek snittade C30 länge 9,0 l/100 km. Slutligen kom vi ned på 8,8 l/100 km och det är på tok för mycket för miljösamvetet. Problemet var att det inte gick att köra snålt, ens med lätt gasfot.

Andra detaljer att reta sig på är den knepiga fällningen av framstolarna som oftast hamnar i fel läge när någon släppts in i baksätet. Det sladdriga och svårmonterade insynsskyddet är ytterligare en källa till irritation. Tyvärr måste ju också skyddet användas ofta eftersom glasbakluckan ger full insyn i bilen.

Glasbakluckan har både för- och nackdelar. Ett plus är att den nästan ger fri sikt bakom aktern, under förutsättning att rutan är ren. Under vintern yr snön upp bakom bilen och täcker snabbt bakdelen. Under vår vintertest fryste ett decimetertjockt lager fast och för att öppna luckan krävdes det att isen först hackades bort för att låsmekanismen skulle fungera.

Under långkörningarna noterade vi också att Volvon var överraskande vindkänslig när blåsten friskade i som värst. Våra kortvuxna förare kände också av obehaget att bältet lade an mot halsen, med skavmärken som följd.

I övrigt har C30 skött testlagets utmaningar med bravur. Styrkänslan är bättre än i någon annan Volvo vi provat och bilen är prefekt balanserad för avancerad kurvtagning. Den fina väghållningen och de snabba styrreaktionerna kommer förstås till nytta även i undanmanöverprovet. Volvon dansar genom konbanans brutalt tvära svängar snabbare och mer kontrollerat än de flesta konkurrenter.

Egentligen ska C30 ses som en tvåpersonersbil med möjligheter att då och då skjutsa vänner i baksätet. När baksätets ryggstöd fälls går det att trycka in närmare 450 liter bagage. Grejorna bör dock inte vara stora eller tunga, för lastöppningen är trång och lastkanten kräver höga lyft.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
0
kommentarer

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Väghållning, körkänsla, ljus
  • Stolsfällning, krångligt insynsskydd
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    C 30 2,0 145hk, Kinetic, ACC, 3d
    (Ej Kinetic, Endast AC -8 000) (1,6 100hk -8 000) (2,4i 170hk +5 000) (1,6 109hk TD +6 000) (1,6 109hk TD DRIV-e +10 000) (2,0 136hk TD +10 000) (D5 2,4 180hk TDI-PF +22 000) (1,8F 125hk Flexifuel E85 -5 000) (Momentum +6 000) (Summum +12 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    06B 111.800 100.300 89.600
    07 120.700 108.400 97.200
    08 129.800 115.600 104.400
    09 138.800 125.100 112.400
    10A 147.200 132.200 -
  • Ekonomi

    Modell 2,0-06B 2,4-06B
    Pris 101.600 106.600
    Värdeminskning 13.970 13.660
    Skatt, besiktning 1.620 2.010
    Försäkring 6.840 7.190
    Bränsle 14.820 17.050
    Reparationer, service m.m 6.730 6.730
    Däck 2.280 2.280
    Totalt per år 46.100 48.900
    Totalt per mil 31 33
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 5.856 kr
    Katalysator 9.125 kr
    Bromsbelägg fram 2.156 kr
    Hjullager hö fram 3.556 kr
    Kamrem Kedja
    Elektronikbox, motor 8.915 kr
    Koppling 10.143 kr
    Stötdämpare fram 3.581 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 2006
    Trepunktsbläte 2006
    Krockkudde 2006
    Sidokrockkudde 2006
    Nackskydd 2006
    Nackskydd whiplash 2006
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2006
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell 2,0-06B 2,4-06B
    Längd/Bredd 425/178 425/178
    Tjänstevikt, maxlast 1327/420 1406/430
    Släpvikt 1350 1500
    Antal cylindrar 4/1999 5/2453
    Toppfart 210 220
    0-100 9,4 8,1
    Bränsle 7,3 8,4
    Effekt 107/146 125/170
  • Rostskydd

    • Motorhuv i aluminium, resten av karossen i galvaniserat stål. Dörrarna är invändigt behandlade och har välgjorda limfogar. Balkarna under bilen är också invändigt behandlade och underredets slitskydd är väl täckande, utom längst bak. Här finns otätade skarvar framför hjulhusen. Stort plus för bra innerskärmar både fram och bak. Rosttestad: 2006. Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook