Uppåt på statusstegen
På slagiga vintervägar rör sig VW Passat behagligt och ganska mjuk fjädring är ingen nackdel.

Uppåt på statusstegen

Nya Passat tog ett kliv uppåt på statusstegen när den lanserades under hösten 2005. Sett till yttermåtten har Passat Variant nu vuxit till samma nivå som Volvo V70 eller Saab 9-5 kombi.

Passat har blivit både större och stiligare. Jämfört med gamla Passatkombin är den nya nio centimeter längre och sju centimeter bredare. De eleganta och svepande linjerna har dock påverkat lastutrymmet. Trots att nya Passat har vuxit lastar den mindre än sin föregångare. Men lastbarheten är förstås ändå mycket god.

Nya Passat har motorn på tvären i stället för på längden som tidigare och den lösningen har gjort att kupén har kunnat sträckas ut med ett antal värdefulla centimetrar.

Trots sin storlek är bilen oväntat smidig och körglad: lätt att manövrera, reagerar kvickt och smidigt på rattrörelser och håller framhjulen stadigt i spåret. Dessa positiva egenskaper upptäckte vi i samband med vintertestet.

Fjädringen är ganska mjuk och det är ingen nackdel. På slagiga vintervägar rör sig bilen behagligt och i hårda svängar följer hjulen vigt vägytan. ESP-lampan blinkar ofta när det är halt, för den direktinsprutade bensinmotorn drar starkt och svarar kvickt på gasen. Men den surrar också ganska hårt. Utväxlingen är tämligen låg, även på den sjätte växeln.

Vi Bilägares testbil är försedd med FSi-motorn på 2,0 liter/150 hk och ska helst gå på 98-oktanig bensin. Vi har prövat också 95 oktan och då har bränsleförbrukningen blivit marginellt högre, men krasst ekonomiskt har det ändå varit att föredra eftersom literpriset är högre för 98 oktan. Någon större skillnad i prestanda har inte märkts.

VW Passat finns som vanligt i en rad olika utföranden och med flera olika motoralternativ. Övriga versioner som fanns tillgängliga vid lanseringen var 1,6 liter/115 hk, 2,0 liter/150 hk 4Motion, 2,0 liter Turbo/200 hk, 2,0 liter TDI/140 hk, 2,0 liter TDI 4Motion, 1,9 liter TDI/170 hk och något senare kom också 3,2 liter V6/250 hk.

Väghållningen är pålitlig, vilket Passat visade i vår undanmanöver med fyra vinkelsvängar och en sträcka av 40 meter. Bilen slank igenom i den höga farten 70 km/tim trots att lasten vägde över ett halvt ton – varav 100 kilo låg på taket.

Köregenskaperna har prisats av alla testförare. Ett exempel: ”Motorn har bra drag och omkörningarna går kvickt när man växlar ned. Sjätte växeln känns däremot som den kvittar, den sänker inte varvet särskilt mycket när man ångar fram på motorvägen”

Efter närmare 14 000 mil blev omdömena blandade och det fanns några detaljer som oroade. Det gällde i första hand bromsarna. Från början anmärkte vi på gnissel som uppstod när slask och fukt letade sig in mellan skivor och belägg. Efter upprepade hårda inbromsningar försvann oljudet, men efter 6 000 mil var vi ändå tvungna att byta bromsbelägg både fram och bak. Efter bytet uppstod i stället en gammal VW-sjuka – bromsbortfall! På våta vägbanor dröjde det några tiondels sekunder för länge innan det högg – och då högg det rejält. Vid 13 900 mil byttes belägg på nytt samt skivor.

Vår bil var tidigare inblandad i en olycka. Bilen löstes inte in utan återställdes som det heter i ursprungligt skick. Om alla missöden som drabbat bilen har med olyckan att göra ska vi låta vara osagt, men den ersatta och dåligt behandlade huven började rosta redan efter ett år.
I övrigt var reparationslistan omfattande.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
27
kommentarer

Touran TSI 1.4 -06 13000 mil
Följande har åtgärdats:
Bytt kamkedja 2!! gånger (vid 8 och 12000 mil)
Bytt ESP-pump
Bytt högtryckspump
Reparerat växellådan (synkring 2ans växel)
Den står just nu på verkstad pga av Turbohaveri

Aldrig någonsin en VW igen!!!!

har havt en audi tdi 2.0 avant, bara skitt med den kass audi och som företag rena katastrofen.Nu eger jag passat 1.4 tsi. Jag blev skraj när jag läser era kommentarer.

Har sett rost på beg passat som jag tänkt köpa, baklucka under listen och vid lampor för nummerplåt i övrigt inget direkt synligt i dörrsidor etc. Blir lite fundersam om passat är lättrostad, ser man andra bilmodeller typ volvo/audi samma år eller flera år äldre så blir inte rostangreppen så gula och bubbliga. Vår Audi A6 -03 har lite rost baklucka, men det är som rosten inte avancerar väldigt långsamt, förmodligen mer galvaniserat eller nåt. Någon som vet?

Köpte en VW passat 2,0 fsi med vanliga automatlådan förra våren. Bilen såg fin ut på ytan men när man kollade nära var bilen bubblig i hela plåten och det fanns inte en dörr eller baklucka som inte var rostig. Det kom div el-fel på den och jag sålde den kvickt. Tyvärr var jag blåögd och trodde jag fått ett måndagex., Köpte en ny lika dan fast mauell. Detta var på vintern och det var fullt med snö på bilen, den hade gått ca 16 000 mil och när jag kom hem och tvättat av den visade det sig samma. rost på dörrar och bakluckan var så rostig så lacken ville inte ens göra ett försök, blev byte av baklucka. Sen pajjade handbromsen, det var motorn vid bakhjulet som gav upp, bara motorn kostade 3000 kr på det ska den också bytas. Bilen startade inte alltid och väldigt ofta la den av direkt flera ggr på raken, ibland fick man inte ens på tändningen. Det var inte mycket som fungerade på bilen, dörrarna gick sällan att låsa och vindrutetorkare som la av, som någon annan skrev så kan jag göra listan lång. Nu har jag lärt mig, jag kommer ALDRIG MER köpa en passat. Bilen är snygg och rymlig med duger inte till annat än som lekstuga åt ungarna. Volkswagen borde skämmas över kvalitén och genast återkalla samtliga bilar mellan 2006-2011.

En ägare till en Combi passat 2006 års modell som nu börja nå 19 000 mil börja saker å ting hända . En händelse nyligen sköt jag växellådan ( 5 cm stort hål ) som orsakades av en sliten sprint som är ca 2-3 cm stor , i sin tur släpps andra grejor löst och flyger ut i växellåds huset å gör ett hål … på wv verkstad fick jag besked om man tex kör väldig hårt med kopplingen kan detta förekomma !!!!! jag talade om att sådan förare är jag inte som pressar allt till max el på huvudtaget finner mig att göra sådana saker … som en barnfamilj kom detta som en kalldusch … vad kan detta kosta !!! och givetvis har man lagt ner pengar tidigare på en sådan bil och jag nu inser att denna passat kommer ruinera oss för försäkringar täcker inte denna typ av skada !!! när jag i sin tur pratar med andra gamla ägare av passat hör jag samma saker med typ växellåds problem … hmm dax att titta på andra bilar .. blir aldrig en passat för våran del … den ruinera ägaren ….

"Vet inte varför man inte blev inloggad här men jag tillägger Mvh//Hanzzon i föregående inlägg då... :)"
Jaså det är här Hanzzon och Uno Lööw och andra VW hatare håller till.

Hej, äger en 1.4 TSI ecofuel Juli 2010, har haft den drygt ett år, körde halva Europa med den i somras med enbart gas ( 600 mil ), den närmar sig 6000 milen, inga problem hittills.
Jag blir livrädd när jag läser Era kommentarer, håller tummarna nu att den funkar även i fortsättningen.

Tilläggas kan att jag bytte xenon lampan förra året... Inga säkringar som gått, tror inte de går fram ström till strålkastaren....
FB Paul Anderberg

Hej, äger en Passar tdi 2.0. -08 Har problem med strålkastarna(xenon) de följer inte längre, höger sida la av idag.... Lyser inte längre när man svänger höger längre... Nån som vet vad problemet kan va eller nån som har liknande bekymmer?
FB Paul Anderberg

Sildenafil viagra te koop citrate is de actieve chemische verbinding die in generische Viagra medicijnen . Dit is een klassieke anti - impotent chemisch ingrediënt dat belooft om mannelijke impotentie probleem zo snel mogelijk te genezen . Het actieve element is zeer effectief in het werkingsmechanisme , waar het voor het eerst doet het werk van verbreding evenals het ontspannen van de penis spieren . Dit verzekert verder dat er goede hoeveelheid bloedstroom in de penis .

Min Passat fyller 3 år om 13 dagar. Den har idag rullat 8400 mil. Under denna period har bilen stått sammanlagt 4,5 månader på verkstaden. Jag har bl.a. Bytt växellåda två !! Gånger. Dieselpump, styrdon, kablage till handbromsen m.m. Min tidigare Volvo V70 körde jag 24000 mil utan ett fel.

Dessutom är serviceverkstäderna ett skämt.

Aldrig mer en vw-produkt för mig

Jag pratade med en kvinna på Bilprovningen i dag som skulle besiktiga sin Passat TDI -07:a och så fort hon hade fått igenom "skiten genom besiktningen" så skulle bilen bort svor hon... Hon berättade att de hade haft ständiga problem med sin Passat och den hade stått mer på verkstad än vad de hade använt bilen. Bara under det senaste året hade de kostat på bilen över 60 000kr i reparationer (spridarbyten, EGR, Styrväxel m.m) vilket höll på att ruinera familjen och de skulle aldrig mer köpa en VW vilket jag förstår fullt ut...

Usch, trist bil förstår jag. Har bara kört ännu äldre modeller av Passat, gen 2 och 3 som taxi. Ständiga verksadsbesök och mycket att fixa hela tiden. Tråkigt att det inte har blivit bättre med åren. Har haft en Golf tills den var 15 år gammal, den krånglade sällan.
Nu behöver jag en större familjebil och funderade på Passat men jag köpte en Avensis 2010. Har inte behövt göra något med den, bara vanlig service. Går som en klocka, men som sagt, den är bara 3.5 år så framtiden får utvisa vad den går för men jag är glad för mitt val efter att ha läst kommentarerna här.

Har nyss köpt en passat variant 2.0 tdi 4motion -08. Är det någon som vet om
det är kamrem eller kedja på den? Har fått höra lite olika.

Kamremsbyte på en -08 är vid 15 000 mil.

Jag tycker de flesta artiklar om Volkswagen Passat är missvisande och visar en allt för positiv bild av denna bil. Jag har haft min Passat 1,4 TSI Ecofuel nu i 1,5 år och 8000 mil. Jag kan tyvärr inte räkna alla gånger den har varit på verkstad och problemen bara fortsätter. Följande har krånglat:
DSG7-lådan beter sig annorlunda varje dag och är enligt mig en totalt värdelös växellåda tillsammans med denna motorn. Den vill ofta starta på 2:a växeln och "slirar" då lamell tills du har tryckt ner gasen så pass mycket så att den spinner loss. Det blir antingen ryck eller så händer inget alls. Backar du med släp eller om du backar/kör i motlut sakta så släpper den drivningen rätt som det är. Detta är enl. volkswagen en sak som skall skona kopplingen. Dock är det livsfarligt då bilen helt plötslligt börjar rulla framåt vid exempelvis back.
Tändspolar är bytta. Någonting med vevhusventilationen är bytt. Någon givare som mäter insugsluften är bytt. Styrenhet till airbag är bytt två gånger. Kablage i taket en gång. Airbag en gång.
Den automatiska bromsen krånglar ibland. Ibland fungerar ej backsensorerna. De gånger då motorn har stannat vid omkörning har den indikerat för bromsfel men det har inte varit fel på bromsarna. Den har stannat flera gånger för "is i insuget" enligt volkswagen. Den var inne på service för 200 mil sedan och nu lyser redan motorlampan igen. Ofta slår den över till bensindrift trots mycket gas kvar i tanken. Xenonljusen är totalt värdelösa m.m. Jag kan fortsätta länge men för mig blir det ingen mer VW. Tur att det är en företagsbil...

Dieselmotorerna har problem med EGR-system och framförallt Turboaggregat som börjar vissla och läcka avgaser ut ur wastgate-axeln så det kommer ut avgaser under huven och in i bilen ....
PÅ MIN PASSAT BYTTES HELA TURBO 2 GGR PÅ 5 ÅR - dom sa det är lager fel hahaha märkes verkstaden i Örebro.

Köpte en -06 som gått 3500 mil. Har nu nått 9000 mil och jag har fått utstå följande:
Fylla på 0,5 liter olja vart 100-150 mil (helt normal enligt VW).
Fixat oljeläckage, går åt lika mycket olja ändå.
Bilen svårstartad: Bytt styrdon till rattstång (rattlås).
Bilen bara lagt av: Bytt strydon till gasspjäll.

I skrivande stund är bilen på verkstad för att höger bakdörr gått i baklås. Här måste hela dörrklädsen klippas sönder och bytas ut för att komma åt låskista. Hur man kan konstruera/designa en dörr som innebär att hela insidan måste kasseras för att laga ett lås är för mig helt idiotiskt.

Kan också tillägga att tännspole gick sönder vid provkörning, men här hade bilfirman motortvättat med högtryckstvätt. Sånt är inte att rekommendera...

Reperationskostnad efter 2,5 års ägande överstiger 20 000:-. Tack och lov är den helförsäkrad och inte gått 10 000 mil. Det drar ner kostnaden rejält vid styrdons byte.

Detta va min första och sista bil från VW gruppen.

på dem tidiga 05- (årsmodell 06)
så är det vanligt att de rostar under plasten i dörrarnas underkant, pga att det ligger emot och gnager bort färgen :)
de är inte limmade på de första bilarna, något jag tyvärr har fått se på min...

även vid stänkskyddens kanter så har min bil skador, stänkskyddet har legat på och gnagt i lacken så det har gått ända ner i plåten.

jag märkte tidigare iår att bakdörrarna hade rost på sig vid kanterna på dörrlisterna. jag tog bort dem och gjorde rent, fick se rost.
Volkswagen ska stå för dessa skador, så bilen är redan inbokad av dem på lackering...

något jag rekomenderar, kolla upp om ni har rost.
Stå på er! dem försöker slippa kostnader på alla möjliga sätt! oftast skyller de på "yttre åverkan" och "dålig vård" men kör bara på fabriksfel så funkar det.(det gjorde jag iallafall) jag fick rådet av en lackerare och det har fungerat.

fel jag har haft sen januari då jag köpte den:
Knakar i framvagn
handbromsen är det någon felkod på
klarlacksläpp på plastdetaljerna
rostar smått underifrån
sätets värme la av,(värmen är dragen i klädseln, så dem måste byta klädseln om slingan skadas) det tog 2månader för Volkswagen att ta hem delen!

Om jag rekomenderar denna bil till någon?
NEJ! SPRING!

Tyckte inte alls om att köra Passat. Den är väldigt stum och okänslig i fjädringen, vilket skickar alla ojämnheter rakt upp i bilen. Mycket tröttande tillsammans med vägbullret på långa sträckor!

Den blå instrumentbelysningen är irriterande, dum gimmick.
Nej, en Passat blir det inte på min uppfart!

Elektrisk handbroms är inte kul när den vägrar släppa greppet. Bogsering och tjafs med VAG blir följden!
Än mindre kul är när den släpper greppet - hämtade bilen 20m bort i en stolpe!

Felet är oftast inte parkeringbromsen utan knappen till den som "ger upp" kostar ett pat hundra och man byter den enkelt själv.

Att servo och haldex ger upp är knappast vanligt.
Har själv åkt många många tusen mil utan fel, men kan medge att den kunnat varit lite tystare.

Vet inte varför man inte blev inloggad här men jag tillägger Mvh//Hanzzon i föregående inlägg då... :)

Vibilägare har missat en rad viktiga och vanliga fel på denna Passat-modell i det här begagnattestet vilket jag tycker är svagt!
Dieselmotorerna har problem med EGR-system och framförallt Turboaggregat som börjar vissla och läcka avgaser ut ur wastgate-axeln så det kommer ut avgaser under huven och in i bilen vilket vi på mitt jobb varit med om på 4st nyare (de älsta är -07:or) VW-dieselar redan, turbon är i sin tur ihopbyggd med hela grenröret vilket innebär att en utbytesrenoverad turbo går på över 10 000kr plus att man få riva halva bilen, framaxelbalk, styrväxel, fördelningsväxellåda om bilen är fyrhjulsdriven m.m för att byta turbo vilket inte blir billigt och VW inte har tagit på någon garanti!

På tal om Styrväxeln så sitter elservot ihopbyggd med denna ute i slasket vilket inte heller är ovanligt att den havererar på nyare Vw-bilar, Elmotorn går då inte att byta utan man måste byta hela styrväxeln vilket även den går på omkring 11 000kr för en utbytesrenoverad+arbetet! Sen måste den nya även programmeras in för att funka så det är inget man direkt kan få hjälp av en kompis med...
Vidare har vi redan bytt brustna framfjädrar, glappa framvagnsbussningar, hjullager och varit med om havererad Haldex-fyrhjulsdrift på dessa Passater plus problemen med den elektriska parkeringsbromsen då som ni ju faktiskt nämner så kvalitén är helt klart ett minus och inte det minsta bättre än på de äldre Passat trots att denna har en "normal" framvagn som trots det redan glappar.

Vi bilägare får gärna höra av sig om ni vill ha oberoende verkstads-erfarenheter om dessa bilar för er testbil var knappast en unik måndagsbil...

en bra bil när den ej väsnas såsom min
Min bil kommer jag att göra mig av med
Snikversion och bullersam
Står ej ut med oljudet 80 km 100 km

Under bild två står det att lamporna bal behöver bytas av verkstad:
1) Lysdioder (behöver knappast bytas)
2) Urtagning av lyktan är busenkel. 1st skruv utifrån - ta ur lyktan.

Försöker man plocka bort lyktan inifrån förstår jag att det kan bli problem.

Vilka lampor skall kunna bytas? Det är ju lysdioder... Lyktan är hur enkel som helst att ta ur.

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Köregenskaper, utrymmen, komfort
  • Gnisslande bromsar, lacksläpp baklucka
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    Passat 2,0 150hk FSI, Comfortline, AC, 4d
    (1,6 116hk FSI -10 000) (2,0 150hk FSI -3 000, 08) (1,9 105hk/2,0 110hk TDI-PF +6 000) (1,6 105hk TDI-PF Blue Motion +9 000) (2,0 140hk TDI-PF +12 000) (Variant=Kombi +12 000) (Trendline -6 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    05B 115.300 102.800 90.600
    06 125.300 111.300 99.100
    07 136.000 121.100 108.100
    08 157.200 141.400 126.900
    09 170.400 153.800 138.400
    10 183.000 165.600 149.900
  • Ekonomi

    Modell 2,0 Fsi -06 1,6 Fsi-06
    Pris 124.800 114.800
    Värdeminskning 17.530 16.030
    Skatt, besiktning 1.910 1.910
    Försäkring 7.350 7.050
    Bränsle 17.050 15.420
    Reparationer, service m.m 8.300 8.300
    Däck 2.150 2.150
    Totalt per år 54.300 51.000
    Totalt per mil 36 34
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 8.714 kr
    Katalysator 11.642 kr
    Bromsbelägg fram 2.095 kr
    Hjullager hö fram 3.686 kr
    Kamrem 4.128 kr
    Elektronikbox, motor 9.321 kr
    Koppling 10.167 kr
    Stötdämpare fram 6.176 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 05/-
    Trepunktsbläte 2005
    Krockkudde 05/05
    Sidokrockkudde 2005
    Nackskydd 2005
    Nackskydd whiplash 2005
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2005
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell 2,0 FSi-06 1,6 FSi-06
    Längd/Bredd 477/182 477/182
    Tjänstevikt, maxlast 1570/510 1495/465
    Släpvikt 1500 1300
    Antal cylindrar 4/1984 4/1598
    Toppfart 210 197
    0-100 9,6 11,0
    Bränsle 8,4 7,6
    Effekt 110/150 85/116
  • Rostskydd

    • Huv, dörrar och baklucka är limmade och är invändigt behandlade, liksom alla hålrum under bilen. Stora plastsköldar täcker större delen av underredet, men saknar behandling under. Mindre bra är otätade skarvar i fjäderbensholkarna fram, dessutom fuktbindande filtinnerskärmar bak. Rosttestad: 2005 Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook