Prisad i krocktest
Toyota Avensis kombimodell är mycket eftertraktad och priserna är högre än hos konkurrenterna. Toyotahandlarna lämnar bra begagnatgarantier.

Prisad i krocktest

Bilen har krockbetyg av toppklass, men återkallelser för kärvande gaspedaler och spruckna bränsleledningar stör Toyota-idyllen.

Mellanklassen har utrymmesmässigt numera blivit nästan lika stor som storbilsklassen. Det är i gränslandet där som den andra generationen av Toyota Avensis finns. Som modell kom Avensis 1998 som ersättare till Carina. Generation två presenterades våren 2003. En facelift kom under sommaren 2006.

Avensis finns i tre karossutföranden, som sedan, halvkombi och kombi. Basmotorn är på 1,8-liter och 129 hk. Vanligare är dock tvålitersmotorn på 147 hk. Under 2004 kom en 2,4-liters motor på 163 hk. Dieselmotorer finns också att tillgå med 116 hk, 150 hk eller 177 hk.

Avensis finns i olika utrustningspaket, standard, business och executive. Den sistnämnda har bland annat läderklädsel och xenonljus. Vanligast är dock business-varianten.

Köregenskaperna håller hög klass i Avensis. Uppträdandet på vägen är tryggt och stabilt med antisladdsystem som standard från början av 2003. Även 1,8-liters motorn ger skapliga prestanda.

Förarplatsen är logisk och bra med tydliga instrument och reglage. Utförandet är betydligt snyggare än i första generationen. Stolarna är bekväma, men småfack är det däremot ont om. Den höga ljudnivån på grov asfalt, är en komfortmiss som Vi Bilägare har kritiserat.

Komforten i baksätet är också hög med generöst benutrymme. Bagageutrymmet är visserligen rymligt, men gångjärnen är av en gammaldags typ. Kombimodellen är givetvis den som sväljer mest last.

Krocksäkerheten är mycket hög i Avensis. Med nio krockkuddar fick Avensis högsta betyg, en femma, i krockbetyg av EuroNCAP och lika bra betyg av Folksam. Säkerhetens image skadades dock av larmrapporterna från USA om gaspedaler som kärvade. Toyota tvingades till återkallelser, bland annat över 50 000 bilar i Sverige, däribland Avensis uttagna november 2008-december 2009.

Den andra generationen Avensis har färska besiktningsresultat och de följer tidigare Toyota-noteringar. Det ska inte oroa begagnatspekulanter särskilt mycket. Den förra generationen klarade besiktningen mycket bra med undantag för trasiga lampor.

Fel på motor, elektronik eller chassi är mycket ovanligt. Men några problem har ägarna ändå rapporterat om, vanligen har felet åtgärats på garanti eller goodwill. Trasig startmotor och generator har drabbat några ägare. På andra exemplar har färddatorn strulat. Krånglande ABS-ventil och trasig dryckeshållare har också ägarna rapporterat om.

En värmeskyddsplåt vid ljuddämparen bak har orsakat skrammel på en del bilar. På en del exemplar har radiomottagaren fungerat dåligt, den har då byts ut på verkstäderna. Fukt i strålkastare har förekommit på vissa bilar. Ovanligt hög oljeförbrukning noteras också av en del ägare.

Precis som hos föregångaren kan också stolsvärmen sluta att fungera. Det beror ofta på att ägarna/passagerarna varit ovarsamma och exempelvis satt ett knä i stolen. Värmeledningarna är känsliga för yttre bryskare påverkan. Karossen saknar skyddslister runt om, vilket kan ge parkeringsskador. Stötfångaren är också känsliga för iskrapningar.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
6
kommentarer

Köpte en ny Avensis -06 och har haft eden i 7 år. Tror att jag alltid kommer att köpa Toyota i fortsättningen. Inte det minsta fel på bilen som bara tuffar på :)

Har haft min -03a i 8 månader nu och vill bara bli av med den så fort som möjligt. Sämsta bilen jag ägt. Har fått problem med rygg och höfter pga dem väldigt osköna sätena. Kan inte åka mer än en halvtimme innan man bara vill kliva ur bilen. Den har alltid startat och aldrig krånglat mekaniskt men när man inte kan åka mer än en halvtimme utan en mörbultad rygg och höft så blir det ett bilbyte så fort som möjligt.

Har kört det mesta som taxi. MB E, Passat, V70, A6 osv. Så fruktansvärt mycket strul med allt, täta och dyra verkstadsbesök. Har nu köpt min första Toyota, en Avensis som bara rullar på. Fantastiskt skönt och förvånande nog billigare inte bara i drift utan också i inköp jämfört med vad jag har kört förut.

Hade en Avensis 07:a 2,0. Det var en av de sämsta bilarna jag haft i så motto att jag satt fruktansvärt illa i den stolarna saknar riktigt svankstöd och är alldeles för korta. Dessutom hade instrumenteringen "frispel" då och då och alla lamporna på instrumentpanelen kunde plötsligt börja lysa, samtidigt. Synnerligen obehagligt. Växellådan havererade efter drygt 5000 mil men byttes på garantin men vem vill ha en bil på verkstaden titt som tätt? Bytte bort bilen förra året mot ev Volvo V70 D5, en underbar bil att sitta i och att köra. Har inte haft några fel än men bilen är å andra sidan nästan ny och har nu bara rullar knappt 4000 problemfria mil.

Avensis uttagna november 2008, är Avensis 3. Inte modellen som begtestet handlar om! Faceliften på A2 kom förövrigt hösten 2006. Nu är det ju förhållandevis få bilar som sålts med xenon ljus. Men det har varit stora problem med att dom tappar i ljusstyrka, och får nedslag på besiktningen pga för svagt halvljus. Toyota har bytt många på goodwill, men på äldre bilar blir det en dyr affär för kunden. (då hela strålkastarna måste bytas)

Skyddlister saknas som standard fram till årsmodell 2006. Från 2007 och framåt i samband med faceliften (som var väldigt diskret) så blev lister runt om standard, samt att bilen fick betydligt bättre styrkänsla.

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Säkerhet, utrymme, komfort
  • Begpriser,småfel
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d
    (Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,2 150hk D-4D +6 000) (5d +4 000) (Kombi +12 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    03B - 83.900 72.700
    04 - 90.600 79.400
    05 110.400 97.900 86.200
    06A 116.600 104.100 91.900
    Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d
    (Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,0 126hk D-4D =0) (5d +4 000) (Kombi +12 000) (Executive, Skinn +10 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    06B 123.500 109.800 97.600
    07 130.800 115.400 103.200
    08 138.500 123.600 110.200
    09A 145.100 129.800 114.900
  • Ekonomi

    Modell 2,0-06A 2,4-06A
    Pris 117.800 129.800
    Värdeminskning 16.550 18.230
    Skatt, besiktning 1.640 2.500
    Försäkring 6.250 6.250
    Bränsle 16.440 19.480
    Reparationer, service m.m 6.780 6.780
    Däck 1.650 1.650
    Totalt per år 49.300 54.900
    Totalt per mil 33 37
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 3.409 kr
    Katalysator 5.698 kr
    Bromsbelägg fram 1.469 kr
    Hjullager hö fram 3.668 kr
    Kamrem Kedja
    Elektronikbox, motor 5.571 kr
    Koppling 9.577 kr
    Stötdämpare fram 4.362 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 98/-
    Trepunktsbläte 1998
    Krockkudde 98/98
    Sidokrockkudde 1998
    Nackskydd 1998
    Nackskydd whiplash 2003
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2003
    Folksam 5 2003-
  • Teknisk data

    Modell 2,0 kom-06A 2,0 kom-06A
    Längd/Bredd 470/176 470/176
    Tjänstevikt, maxlast 1475/420 1520/390
    Släpvikt 1400 1400
    Antal cylindrar 4/1998 4/2368
    Toppfart 200 220
    0-100 9,6 9,5
    Bränsle 8,1 9,6
    Effekt 108/147 120/163
  • Rostskydd

    • Bättre rustad än andra nyare Toyotamodeller. Skarvarna under bilen är mer tätade, limningen godkänd i dörrar, huv och baklucka. Invändig behandling finns i nederkant på dörrar och lucka samt i framkant på huv. Däremot saknas behandling i balkarna under bilen. Dörrarna är sämre lackade i underkant, skärmkanterna bak har smutssamlande hylla och stänklappar saknas. Rosttestad 2003. Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook