Stor och bekväm
Peugeot 207 är en ovanligt stor småbil, men vissa kvalitetsproblem förekommer.

Stor och bekväm

Peugeot 207 har varit en storsäljande småbil de senaste åren, men vissa kvalitetsproblem förföljer det franska märket.

Peugeots småbilar 205 och 206 blev stora framgångar i Sverige. När Peugeot 207 lanserades 2006 var förväntningarna höga. I Sverige har så här långt mer än 10 000 köpare valt Peugeot 207. Tre karossformer finns, vanligast är halvkombi med tre eller fem dörrar. En renodlad kombi, kallad SW, finns också samt en cabriolet med plåttak.

Två fronter finns att välja mellan, klassisk eller sport. En lättare facelift kom i augusti 2009. 207 SW Outdoor är ingen suv, utan en lätt förhöjd bil med yttre plastdekor.

Basmotorn till en början var en bensinmotor på 1,4 liter och 88 hk. Senare kom en 1,4-litersmotor på 95 hk. En 1,6-liters motor finns också med 120 hk eller 150 hk, den senare med turbo. Toppmodellen 207 RC har en 1,6-litersmotor på 175 hk. Dieselmotorerna är på 1,6 liter och 90 hk eller 110 hk.

Vägegenskaperna är bra, Peugeot 207 är både stadig på motorväg och rapp att svänga med på kurviga vägar, men lika körglad som föregångaren Peugeot 206 är den inte. Antisladdsystem är standard. Förarmiljön är elegantare gjord än i 206 och fungerar bra. Både instrument och reglage är tydliga.

Förarstolen är en av de bekvämare i småbilsklassen. Sikten däremot är mindre bra runt om vilket gör bilen svårparkerad. Peugeot 207 är en av de största småbilarna och rymmer fem personer, men benutrymmet i baksätet är trångt. Bagageutrymmet är däremot större än hos de flesta konkurrenter.

Kombin är något större, både i baksäte och framför allt i lastutrymmet. Jämfört med föregångaren 206 är 207 hela 20 centimeter längre. Säkerhetsmässigt ligger 207 bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2006. Besiktningen klaras av ungefär som medelbilen, dock med ovanligt många anmärkningar på strålkastarna. Peugeot har genom åren haft vissa kvalitetsproblem på flera modeller. 207 har också drabbats.

Flera återkallelser har gjorts, bland annat för omprogrammering av en styrbox samt byte av generatorer på bensinmotorerna. Krånglade ABS-och ESP-system har gjort att ABS-pumparna fått bytas ut. Detta har vanligtvis skett under garantitiden. Krånglande instrumentdisplay är ett fel som kan bli kostsamt. En del ägare har också haft problem med stötdämparna, vars livslängd har visat sig vara ovanligt kort. Felvisande tankmätare har också förekommit, liksom krånglande fönsterhissar och gnisslande bromsar. En fördel är trumbromsar bak, det brukar orsaka färre bekymmer på sikt.

De allvarligaste felen har gällt 1,6-litersmotorerna på 120 hk, 150 hk och 175 hk. Där har kondensvatten bildats i motorn, speciellt på exemplar som mest körts kortare sträckor. Då har motorns styrelektronik gått in i nödläge. Oljebyte i förtid blir då nödvändigt, eftersom smörjningen försämras.

Kamremsbyte bör göras vid 12 000 mil, men 1,6-litersmotorerna på 120, 150 och 175 hk har kamkedja som normalt inte behöver bytas. 207 är en relativt populär och lättsåld begbil vilket ger skapligt andrahandsvärde. Men om kvalitetsproblemen består kan läget ändra sig på sikt.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
4
kommentarer

Hur kan kamremsbytet kosta 6.152 kr när motorn har kamkedja?
Jag bara undrar....

Har en fråga angående min Peugeot 207 tycker inte att den går lika tyst som 308 stämmer detta !!

Varför måste Peugeotar ha tandställning? Den döljer ändå inte det fåniga smilet.

Tidiga 207 hade endast 110 hk i 1,6 motorn. Det är PSA's egen konstruktion och den har kamrem och något sämre hållbarhet. Skiljs åt genom att 110 hk heter endast 1,6 medan 120 hk heter 1,6 VTi

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Vägegenskaper, säkerhetsnivå
  • Kvalitet, rostskydd
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    207 1,6 110hk, XS, Komf, AC, CD, 5d
    (Ej Komfort, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,4 73hk, X-Line -8 000) (1,4 88hk, X-Line -6 000) (1,4 VTi 95hk, X-Line -4 000) (1,6 110hk HDi-FAP +10 000) (SW=Kombi, Panor.glastak +8 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    06 82.500 72.000 62.800
    07 87.800 77.300 67.600
    08 95.800 86.300 76.100
    09A 102.600 91.100 80.900
    207 1,6 110hk, XS, Komf, AC, CD, 5d
    (Ej Komf.Pkt, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,4 73hk -8 000) (1,4 VTi 95hk -4 000) (1,6 90hk HDi-FAP +5 000) (1,6 110hk HDi-FAP +10 000) (SW=Kombi +6 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    09B 109.000 97.500 86.800
    10 113.200 101.700 -
  • Ekonomi

    Modell 207 1,6 Vti 207 1,6 HDI
    Pris 94.600 104.600
    Värdeminskning 12.620 13.960
    Skatt, besiktning 1.140 2.400
    Försäkring 5.900 5.820
    Bränsle 12.380 9.300
    Reparationer, service m.m 5.310 5.530
    Däck 1.470 2.020
    Totalt per år 38.800 3.900
    Totalt per mil 26 26
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 8.745 kr
    Katalysator - kr
    Bromsbelägg fram 1.745 kr
    Hjullager hö fram 3.720 kr
    Kamrem 6.152 kr
    Elektronikbox, motor 11.498 kr
    Koppling 10.245 kr
    Stötdämpare fram 4.952 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 06/-
    Trepunktsbläte 2006
    Krockkudde 2006
    Sidokrockkudde 2006
    Nackskydd 2006
    Nackskydd whiplash -
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2006
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell 207 1,6 Vti -08 207 1,6 HDI -08
    Längd/Bredd 403/172 403/172
    Tjänstevikt, maxlast 1275/375 1360/350
    Släpvikt 1150 1150
    Antal cylindrar 4/1598 4/1560
    Toppfart 200 193
    0-100 9,6 10,1
    Bränsle 6,1 4,8
    Effekt 88/120 80/109
  • Rostskydd

    • Bilen saknar invändig vaxbehandling och flera tätningar är tveksamt gjorda. Flera skarvar under bilen är också helt otätade. Ytlacken är också oroväckande tunn på mer otillgängliga ställen. Peugeot brukar under en tid räddas av bra galvanisering. Plus för plastinnerskärmar runt om och för slitskyddet, åtminstone framför bakaxeln. Rosttestad: 2006 Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook