Problemfri men dyr
Lexus första försök i mellanklassen kom 1998 och lyckas vara både diskret och tuff på samma gång.

Problemfri men dyr

Lexus IS200 är en sportig lyxbil förklädd i mellanklassens kostym. Få fel men höga kostnader.

När Lexus kompaktbil IS200 presenterades 1998 var det en direkt utmanare till BMW 3-serien, ingen annan tillverkare har kopierat det tyska konceptet så rakt av. Ändå bjuder IS200 på en helt annan upplevelse.

Från det att Lexus IS-serien lanserades våren 1999 har det sålts drygt 1100 bilar i Sverige. Vanligast är IS200 med rak sexcylindrig motor på två liter och 155 hk.

En starkare modell, IS300, med 213 hk stark sexa från storebror GS300 finns också att tillgå, liksom kombimodellen Sportcross.

Hösten 2005 presenterades en helt ny IS-serie med en 2,5-liters V6-motor eller fyrcylindrig diesel från Toyota. Nya IS-serien är mycket större och inte alls lika sportigt lagd som föregångaren.

Körglädjen är ett av de främsta köpargumenten för Lexus IS. Bilens chassi är välbalanserat, med påkostade hjulupphängningar. Styrningen är blixtsnabb och bilen kränger ytterst lite i kurvorna.

Motorn är sportigt lagd och presterar bäst vid höga varvtal, på låga varv känns den gärna orkeslös. Både den manuella växellådan och automatlådan fungerar sällsynt smidigt. Däremot kan däckbullret upplevas som irriterande. Sikten är bra framåt, men det höga bakpartiet försvårar exempelvis backmanöver.

Förarmiljön kan uppfattas som antingen sportig eller irriterande rörig. Hastighetsmätaren är utformad på ett sätt som ska föra tankarna till en sportklocka och det finns massor av knappar och reglage att fingra med.

Framstolarna är bekväma och ger bra stöd för de flesta. Liksom huvudkonkurrenten från BMW är IS-serien en ganska trång mellanklassare. Baksätet är lågt och utrymmet begränsat. Fler än två sitter man inte gärna där men det finns trepunktsbälte och nackskydd även i mitten. Bagageutrymmet är också litet. Inte heller kombimodellen Sportcross är någon storlastare.

Precis som modermärket Toyota håller Lexus en mycket hög kvalitet. IS200 klarar besiktningen betydligt bättre än medelbilen. Undantaget är glapp i spindellderpå äldre bilar med höga körsträckor.

Lexus servas på specilella Lexusverkstäder runt om i landet. Vid akuta problem kan dock en Toyotaverkstad reparera bilarna. I normala fall kallas bilen automatiskt in till service, efter ett speciellt schema. När kunden får tillbaka bilen levereras den nytvättad. Kundvård har blivit lite av ett signum för Lexus.

Bromsskivor och klossar kan som på alla begagnade bilar vara slitna. Trasiga glödlampor förekommer också, något oftare än på europeiska bilmärken. Lexus IS-serien har få modellfel, men vi har hittat några. På tidiga exemplar kunde cd-spelaren krångla, vilket ledde till att musikanläggningen fick plockas ut. På de flesta bilar har detta ordnats med en förlängd garanti. På navigationssystemet kan ett kablage till monitorn vara skadat på vissa bilar.

Lättmetallfälgar som ärgar kan tyda på hårt körda exemplar, liksom om det förekommer oljud från framvagnen. Lexus IS200 är en ganska dyr bil att äga, inte minst att försäkra och det är delvis beroende på dyra reservdelar.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
2
kommentarer

En fråga ?har en Lexus is 200 sport 2000års med 12400 mil på mätaren,har bytt spindelleder fram,efter gjord hjulinställning uppträder bilen som en orm,den slingrar sig bak när vägen är lite ojämn och spårkänslig,är det någon som har erfarenhet av problemet så vore jag tacksam för tips,däckfirman har gjort om hjulinställningen 2 gånger,samma problem kvarstår,tacksam för svar,slå gärna en signal till Bert-Åke 070-3246232,vänliga hälsningar.

Efter en IS200 och sedan en IS300SC kan jag inget annat än rekommendera bilarna! Riktigt bra kvalitet i kombination med hög körglädje! IS300 med sin härligt morrande 3-liters sexa har kraften man delvis saknade i IS200 utan att bränsleförbrukningen skiljer nämnvärt.
Har inte haft några problem jag kan rapportera, enbart vanlig service som jag gjort själv då jag arbetar med bilar.
IS 200:an servar jag därför fortfarande på mitt jobb åt nya ägaren som numera har passerat 21 000 mil utan problem. Hans kompis har en Bmw 320 av samma årsmodell (-00) och liknande miltal som vi också servat ett antal år som han kostat på enormt mycket mer än vad som gjorts på Lexusen så kvalitén är helt klart betydligt högre i Lexusen.
Bmw:n har dessutom rost i varje dörr+baklucka och skärmkanter medans Lexusen bara har någon mindre bubbla i fronten från stenskott och har klarat sig väldigt mycket bättre än Bmw:n trots att båda bilarna gått i samma klimat.

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Köregenskaper, utrustning, kvalitet
  • Begpriser, tveksamt rostskydd
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    IS 200 2,0 6cyl 155hk, ACC, 4d
    (IS300 3,0 6cyl 214hk, AUT +12 000) (Sport +3 000) (Executive +6 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    99 - - 45.900
    00 - - 54.600
    01 - - 62.700
    02 - - 70.100
    03 - 89.300 78.700
    04 - 99.300 88.200
    05A 119.600 106.100 94.500
  • Ekonomi

    Modell IS 200-05 IS 300-05
    Pris 103.500 115.500
    Värdeminskning 15.250 17.020
    Skatt, besiktning 2.300 2.300
    Försäkring 6.750 12.340
    Bränsle 19.890 21.920
    Reparationer, service m.m 9.500 9.500
    Däck 3.000 3.000
    Totalt per år 56.700 66.000
    Totalt per mil 38 44
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 5.778 kr
    Katalysator 7.228 kr
    Bromsbelägg fram 1.748 kr
    Hjullager hö fram 3.148 kr
    Kamrem 3.375 kr
    Elektronikbox, motor 11.353 kr
    Koppling Aut. kr
    Stötdämpare fram 6.697 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 99/-
    Trepunktsbläte 1999
    Krockkudde 99/99
    Sidokrockkudde 1999
    Nackskydd 1999
    Nackskydd whiplash 2005
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2006
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell IS 200, -04 IS 300, -04
    Längd/Bredd 440/172 440/172
    Tjänstevikt, maxlast 1510/310 1585/370
    Släpvikt 1200 1200
    Antal cylindrar 6/1988 6/2997
    Toppfart 215 230
    0-100 9,5 8,2
    Bränsle 9,8 10,8
    Effekt 114/155 157/213
  • Rostskydd

    • Den första IS200 vi testade gav vi betyget 4. Det fanns extra vax i både baklucka och motorhuv, liksom i sparklådor och dörrar. Tre år senare testade vi IS300 och den hade betydligt sämre skydd! Ingen behandling av hålrummen, bara i dörrar och sparklådan bak. Då sänktes betyget till två. Rosttestad:1999 (4) och 2002 (2). Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook