Komfort till lågpris
Med fem personer och full packning får C5 svårt att hålla spåret vid en undanmanöver.

Komfort till lågpris

När allt stämmer erbjuder C5 komfort och fina utrymmen till ett mycket bra pris.

När Citroën C5 lanserades våren 2001 startade priserna på 160000 kronor. För en mellanklassare som gränsade till storbilsklassen, med avancerad fjädring, hög utrustningsnivå och ett lite kul utseende, var det onekligen prisvärt. Ännu mer lockande var den superrymliga kombin.

Citroën C5 är bara 4,6 meter lång men väl tilltaget axelavstånd, ganska hög kaross och generös bredd gör den extremt rymlig, både för passagerare och bagage. Kombin är ytterligare 14 cm längre och är givetvis ännu mer lastvillig.

Interiören är ganska enkel i utförandet med stora plastsjok och billig känsla i materialen men funktionen är det inget större fel på och det är lätt för de flesta att hitta en bara körställning. Alla uppskattar dock inte de mjuka stolarna.

Vid lanseringen fanns tre motorer att välja mellan: En tvålitersfyra på 136 hk, en V6 på 2,9 liter och 207 hk samt en 2,2-liters diesel med 133 hk. Ett år senare kom en 1,8-liters bensinare på 116 hk samt en 2,0 HDI med 109 hk. När modellen ansiktslyftes 2004 ökades effekten i tvålitersmotorn till 140 hk.

Vi Bilägares långtestbil var en metallicröd C5 2,0 Kombi, och testet kunde börjat bättre. Det allvarligaste med de först lanserade C5:orna var en felkonstruerad motor som kunde drabbas av igensatt vevhusventilation vid hård kyla. Då pressades oljan ur motorn via hålet för oljestickan och smörjningen uteblev. Senare gick Citroën och Peugeot ut med en återkallelse av alla bilar med 1,8- och tvålitersmotorer, och byggde om dem så att de skulle klara kyla.

I övrigt skötte sig den stora Cittran skapligt men långt ifrån störningsfritt under de dryga 10 000 mil och tre år vi körde med den. Vi drabbades av en hel del elektronikfel och missljud från framvagnen. Flera andra ägare har också drabbats av felaktiga krängningshämmarstag. Bakrutan i kombiluckan ska gå att öppna separat men en avnött kabel stoppade den funktionen på vår bil. På andra bilar rapporteras bakrutan öppna sig av sig själv och många har bytts på garantin.

Dåliga tändspolar drabbar främst V6-modellen men den byttes även på vår bil för att få bukt med ryckig motorgång. Felet kvarstod dock efter reparationen.

Andra typfel som drabbar modellen är i förtid utslitna hjullager, felaktig bakvagnsinställning som ger snedslitna bakdäck. Dessutom rapporteras om sprickande aluminiumfälgar, rostiga bromsskivor och bromsklossar som fastnar i oken av aluminium.

Den gashydrauliska fjädringen ger en fantastisk fjädringskomfort på dålig väg, det är bara mindre ojämnheter som broskarvar etc som hjulställen har svårt att hantera. Styrningen är inställd på komfort och vägkänslan är minimal. Vid stark sidvind blir C5 orolig på vägen.

Krocksäkerheten bedöms som god i C5, av Euro NCAP har den fått fyra stjärnor och säkerhetsutrustningen är generös. Efterföljaren fick fem stjärnor 2004. Antisladdsystem blev standard på V6-modellen 2003, sedan 2004 har samtliga modeller ESP.

Den som vill ha en problemfri tillvaro rekommenderas inte att köpa en C5 av de första årsmodellerna. Men kombinationen lågt pris, komfort och utrymmen är ändå lockande.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
9
kommentarer

Otroligt svårstartade efter korta stopp som tjuvstopp eller när man varit inne och handlat nåt i affären och kommer ut och ska starta så tar det lång tid innan motorn startar , ofta på andra försöktet , efter en del nötande , framförallt den 4 cylindriga motorn drabbas av detta problem , som för övrigt delas av mpv n C8 och Peugeot 406 då dom delar motorer . Störst är j risken med en manuell låda , eftersom risken för tjuvstopp ökar.

Har en Citroen C5, har gått ca 15 tusen mil, i stort sett helt problemfri, ett par byten av parkeringsljus annars vanlig (billig) service. Komfort och utrymmen till max för en låg kostnad. Som taxi körs de i Spanien och de verkar inte haft några problem alls trots 40-50 tusen mil på mätaren.

Har haft Ds 21 o Ds 23 och kör C5 sporten med Citroen är att de har sitt liv men finns inget annat möjligt jämföra med volvo V70 har du ägt en cittra vill du inte köra annat Chrille Malmö

C5 . Det sämsta fordon som rullar! Om det nu rullar. Hade en C5-combi,bra utrymme,men elektroniken det sämsta bland sämsta. Köpte en C5;a hos OFFENSIV i Karlshamn,hade den 2-år,bara problem. Kostade mig ca:35000 kr i reparationer . Ingen respons från FLARKELL Dir. på offensiv.Vägrade återinbyte på bilen,visste säkert om felen på sjithögen? Medlem i MRF? Bara SJIT!Byte kat. avgassystem, nästan all elektronik,ingenting fungerade. Felen kom nästan omedelbart efter inköp. Aldrig mer offensiv.FY FAN!

Jag har haft en C5 nu i 7 år och inga fel. Enda problemet är att det
nästan är en omöjlighet att byta lampor. Det blir en ny C5. B-Å.

Biltidningarnas tester säger att rostskyddet på Citroen inte är komplett.
Jag tiiade under bilen när jag bytte ljuddämpare då bilen var 3 år och fann att den tyvärr var angripen. Jag lämnade in den för behandling då jag tycker om bilen. Som alla franska bilar har den sina egenheter men också fördelar. Den är komfortabel att åka i men man ibland tycka att ratten lossnat ddå bilen inte svänger samtidigt som man styr. Handlaren säger att det beror på dämparna och att man vänjer sig.Länkarmarna byttes vid fyra år då bilen gått 7000 mil. Däcken tar fort slut men det beror på att jag köper fel märke. De håller normalt 2000 mil enligt mina anteckningar.Byte av kamrem kostar 8000 kr och byts redan efter 8000 mil.Känns dyrt. Bilen som en bensinare drar 0,9 l/mil på hela året räknat och det är mycket bra.

Jag har inte sett någon rostig C5:a men en massa rostiga Volkswagen och Mercedes kan man däremot få se nästan dagligen. Enda svagheten på C5 & systermodellen Peugot 406 är för snävt satta toleranser i bilarnas styrdatorer som gör att man får felkoder när man kör mycket stadstrafik. Detta beror i sin tur på att bilarna är FÖR optimerade för låg bränsleförbrukning. Någon kilometers körning i laglig hastighet på motorväg brukar släcka alla lamporna. Detta är priset man får betala för att köra den största kombin på marknaden under 0.58 liter per mil vid landsvägskörning med en 2 liters bensinmotor. Väljer man 2 liters dieseln kommer man lätt ner på 0.45 vid landsvägskörning.

När denna modell av C5 var ny så rullade några som taxi i min stad där jag själv körde taxi. Körde tack o lov inte C5 själv... billig i inköp men dyr sedan då de förlorade många körningar eftersom bilen ofta stod på verkstad. "Instrumentlamporna lyser som en julgran" sa förarna när bilen vägrade att starta och tusen felmeddelanden dök upp i färddatorn. Att den rostar hemskt och tappar nåt hejdlöst i värde tänkter många inte på utan lockas av det låga inköpspriset (dock inte billiga priset per mil).

Du som skrivit det här har uppenbarligen aldrig haft någon C5:a, och har de vanliga fördomarna om franska bilar, speciellt Citroën. Själv har jag haft ett antal C5:or och har haft väldigt få problem. Visst, helt felfri är den inte men inte värre än andra märken (jo, jag har haft tyska bilar också). Och jag instämmer med en annan kommentar - jag har aldrig sett någon rostig C5:a, däremot många rostiga Mercor av motsvarande årsmodeller. C5 är en fantastiskt komfortabel och rymlig bil med bra krocksäkerhet och dessutom välutrustad. Det kommer säkert att bli en C5 nästa gång det är dags att byta.
PS jag kör också taxi och har kollegor som kör Citroën som gått över 30 000 mil i stort sett problemfritt

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Komfort, utrymmen, pris
  • Detaljkvalitet, vindkänslighet
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    C 5 2,0i 136hk, SX, ACC, CD, 5d
    (Ej ACC, CD -8 000) (1,8 116hk, X, AC, CD -6 000) (3,0 V6 207hk, Exclusive =0) (2,0 109hk HDi +6 000) (2,2 133hk HDi +10 000) (Break=Kombi +8 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    01 - - 25.900
    02 - - 30.500
    03 - 44.800 36.600
    04A - 50.000 41.800
    C 5 2,0i 136hk, SX, ACC, CD, 5d
    (1,8 125hk, X -10 000) (2,0 140hk, VTR =0) (3,0 V6 207hk, Exclusive, AUT =0) (1,6 109hk HDi-FAP +6 000) (2,0 136hk HDi-FAP +12 000) (Break=Kombi +10 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    04B - 61.200 51.000
    05 79.100 68.100 57.900
    06 86.100 73.600 64.400
    07 93.200 81.700 70.500
    08A 100.300 88.300 77.100
  • Ekonomi

    Modell 2,0-03 2,0 HDI-07
    Pris 44.600 105.900
    Värdeminskning 6.970 14.380
    Skatt, besiktning 2.160 4.260
    Försäkring 6.000 6.500
    Bränsle 17.050 11.620
    Reparationer, service m.m 9.220 8.270
    Däck 1.590 2.090
    Totalt per år 43.000 47.100
    Totalt per mil 29 31
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 4.717 kr
    Katalysator 10.824 kr
    Bromsbelägg fram 1.890 kr
    Hjullager hö fram 3.725 kr
    Kamrem 4.027 kr
    Elektronikbox, motor 8.977 kr
    Koppling 8.980 kr
    Stötdämpare fram - kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 01/-
    Trepunktsbläte 2001
    Krockkudde 2001
    Sidokrockkudde 2001
    Nackskydd 2001
    Nackskydd whiplash -
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 5 2004
    Folksam 4 2001-07
  • Teknisk data

    Modell 2,0-03 2,0 HDI-07
    Längd/Bredd 476/177 484/178
    Tjänstevikt, maxlast 1500/460 1660/480
    Släpvikt 1500 1600
    Antal cylindrar 4/1997 4/1997
    Toppfart 203 200
    0-100 10,0 10,0
    Bränsle 8,4 6,0
    Effekt 100/136 100/136
  • Rostskydd

    • Citroën C5 är i grunden bra konstruerad för att klara sig från rostproblem. Men tyvärr har fabriken sparat på bland annat hålrumsbehandlingen. Den behövs i vårt klimat, hävdar rostskyddsexpert Thomas Widström. Med en bättre hålrumsbehandling hade C5 fått en femma i slutomdöme. Rosttestad:2001. Rostgaranti: 12 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook