Prisad nöjesmaskin
Alfa 147 har utmärkt väghållning och är en fröjd att ratta på både motorväg och slingriga småvägar.

Prisad nöjesmaskin

Alfa Romeo 147 är en av de roligaste bilarna att köra i Golfklassen. Lågt andrahandsvärde kan göra bilen till ett klipp.

Alfa Romeo är ett bortglömt bilmärke i Sverige, mycket beroende på historiskt krångel med importörer och återförsäljarnät. Alfa 147 kom hösten 2001 som efterträdare till tidigare 145 och 146. Alfa 147 blev till och med utnämnd till Årets Bil 2001.

Alfa 147 finns som tre-eller femdörrars halvkombi. Basmotorn är på 1,6-liter och ger 105 eller 120 hk. Men vanligare är tvålitersmotorn på 150 hk. Till den finns också den halvautomatiska växellådan Selespeed med automatkoppling och elhydraulisk växling. Men den växellådan är tämligen ryckig i gången.

Motorerna är pigga i responsen. Snabbast är givetvis 147 GTA med en treliters V6-motor på 250 hk. Alfa Romeo 147 är en mycket trevlig bil att köra. Väghållningen är utmärkt, bilen är välbalanserad både i hög fart på motorvägar eller på slingriga småvägar. Tillsammans med pigga motorer gör det att Alfa 147 sammantaget blir en ovanligt körglad bil i klassen. Antisladdsystem är standard.

Förarplatsen är snyggt uformad, men instrumenten kan vara lite svåravlästa i dagsljus. Reglageplaceringen är enklare att förstå jämfört med äldre Alfa-exemplar. Framsäteskomforten är helt godkänd. Sikten är dock inget vidare, speciellt inte snett bakåt vid fickparkering. De små backspeglarna gör också sitt till. Baksätet är trångt, liksom bagageutrymmet. Det här är definitivt inte någon familjebil.

Trots bra säkerhetsutrustning fick 147 bara tre stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP. Ett medelmåttligt betyg när många bilar har fem stjärnor idag.

Alfa 147 klarar besiktningen ungefär som medelbilen eller något bättre. Ett undantag gäller strålkastarna som ibland får underkänt, speciellt årsmodellerna 2001 och 2002. Det är sämre än genomsnittet. Strålkastarglasen är gjorda i plast och får ofta sprickor.

Första årsmodellen får också fler anmärkningar på spindellederna än normalt. Att byta spindellederna kostar mellan 4 000-6 000 kr beroende på vad som behöver bytas.

Kvaliteten på Alfa Romeo har varit svajig genom åren. Men 147:an tycks hålla ihop lika bra som de flesta andra bilar. Några problem att se upp med finns det trots allt. Ett sådant är glapp i bakvagnsbussningarna som kostar cirka 1 500 kr att åtgärda.

Ett annat fel som drabbat vissa exemplar är läckande styrservo. Det beror på en slang som kommit i kläm och det är lyckligtvis inte särskilt dyrt att laga. Oljeförbrukningen är högre än för många andra bilar, ofta en åtgång på ett par liter mellan servicetillfällena. Så kolla oljestickan ofta. Se också upp med täta byten av kamrem Kamremsbyten ska ske var 6 000:e mil.

Det tidigare krånglet med brist på reservdelar ska nu vara löst sedan Olle Olsson-bolagen tog över ansvaret för märket. Ett litet återförsäljarnät kan ändå skapa problem. Se till så att det finns en verkstad nära dig om du är Alfa-spekulant.

Rostskyddet är en svaghet på Alfa Romeo, trots bra galvanisering.

Uddamärken som Alfa Romeo får sällan bra andrahandsvärde. Det gäller även 147:an som är lite anonym för många bilköpare. Totalt såldes mindre än 1 000 bilar i Sverige som nya.

Relaterade tester

Artikeln har
5
kommentarer

Kan någon förklara för mig varför det är dåligt- andra- hands- värde, på Alforna?

Jacquet, il y a meueeurelshmant une chose que vous avez du mal à comprendre, c’est que l’insécurité et la délinquance ne peuvent et ne pourront jamais être totalement éradiquées. Le monde des bisounours n’existe pas et aucune société humaine ne connaît de délinquance zéro. Dans toute société, y compris chez les Français de souche, les vieux et les nantis, il y a et il y aura des déviants et des délinquants. Même les sociétés les plus totalitaires n’y sont pas parvenues, qu’elles soient communistes, fascistes ou nazies. Parfois, bien au contraire, elles se sont transformées en machines criminelles de la pire espèce, j’ai pu le constater personnellement, il n’y a pas si longtemps dans les Balkans.L’incompréhension du peuple français à laquelle vous faites allusion vient surtout du fait que nos gouvernants nous promettent un objectif qu’ils ne peuvent pas tenir car il n’existe pas. Pire, ils nous intoxiquent avec des statistiques qui ne veulent rien dire et qui, il faut bien le dire, se sont retournées à la longue contre eux. C’est un fait incontournable, la lutte contre la délinquance est un combat de tous les jours. C’est le mien depuis trente ans, je sais de quoi je parle.Il faut donc que nous, Français, ayons une attitude réaliste, rationnelle, raisonnable et citoyenne vis à vis de ce phénomène. La décision du Conseil constitutionnel nous y invite. L’anathème contre la jeunesse, contre les Roms, les musulmans, les immigrés, et que sais-je encore et les mesures discriminatoires et expéditives qui en résultent n’aboutiront à rien, d’autant plus que, compte tenu de l’état de la justice, des prisons en particulier, mais aussi de la police, elles ont peu de chance d’être appliquées. Alors, à l’invitation du Conseil et de cet article de M. Rozenczweig, revenons, vous et moi, à des considérations plus raisonnables face à la délinquance. Plutôt que de voir dans la décision du Conseil, une faiblesse rédhibitoire de la société, voyons une incitation à contrôler nos peurs et à avoir confiance en la République pour la limiter de manière acceptable.

"Sikten är dock inget vidare, speciellt inte snett bakåt vid fickparkering."

Mycket underligt att man inte påpekar detta på Golf! De är ju knappast bättre.
Men, det är ju en Golf, och de är ju alltid bra...

Dom är inte riktigt uppdaterade på Vi Bilägare.
"Det tidigare krånglet med brist på reservdelar ska nu vara löst sedan Olle Olsson-bolagen tog över ansvaret för märket. Ett litet återförsäljarnät kan ändå skapa problem. Se till så att det finns en verkstad nära dig om du är Alfa-spekulant. " Olle Olsson har åkt ut med huvudet före för några år sen nu.
Han om nån misskötte märket . Det är Fiat Sverige som har Alfa idag inget annat!!!

Vi bilägare måste ha kommit över ett många måndags exemplar.
Jag har nu kört 22000 mil och bytt bromsbackar runtom en gång. Byt en länkarma fram, bytt ett framhjuylslager. har ingen rost. Tvättar bilen i automat hela tiden!!!!!
Jämfört med den Golf eller den Opel jag haft är denna rena drömmen. Båda rostade som soll och hade värdelös service och en massa småkrångel samt rostade 5 gånger så mycket.
Ibland verkar det som om ni är "köpta" av vissa bilmärken - framförallt Volvo, WV och Audi!

Lycklig ägare av 147 Selespeed!

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Vägegenskaper, pigg motor
  • Utrymme, rostskydd
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    147 1,6 120hk, TS, AC, 3d
    (Ej AC -6 000) (5d +3 000) (1,6 105hk -5 000) (2,0 150hk, ACC +6 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    03 - 51.500 44.300
    04 - 60.200 51.000
    05A 75.100 65.100 55.900
    147 1,6 120hk, TS, AC, 3d
    (5d +3 000) (1,6 105hk -6 000) (2,0 150hk, Distinctive, ACC +8 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    05B 84.700 75.200 65.500
    06 90.700 80.200 70.000
    07 95.000 84.500 75.300
    08 100.800 89.800 79.600
    09A 105.500 94.000 83.800
  • Ekonomi

    Modell 1,6 TS-06 2,0 TS-06
    Pris 81.400 89.400
    Värdeminskning 11.500 12.140
    Skatt, besiktning 1.970 2.220
    Försäkring 5.440 7.320
    Bränsle 16.640 18.060
    Reparationer, service m.m 7.890 7.890
    Däck 2.440 2.440
    Totalt per år 45.400 50.000
    Totalt per mil 30 33
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 8.209 kr
    Katalysator 14.266 kr
    Bromsbelägg fram 2.431 kr
    Hjullager hö fram 3.488 kr
    Kamrem 3.649 kr
    Elektronikbox, motor 13.289 kr
    Koppling 12.900 kr
    Stötdämpare fram 4.083 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 01/-
    Trepunktsbläte 2001
    Krockkudde 2001
    Sidokrockkudde 2001
    Nackskydd 2001
    Nackskydd whiplash -
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 3 2003
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell 1,6-06 2,0-06
    Längd/Bredd 417/173 417/173
    Tjänstevikt, maxlast 1275/405 1355/415
    Släpvikt 1300 1300
    Antal cylindrar 4/1598 4/1969
    Toppfart 195 205
    0-100 10,6 9,3
    Bränsle 8,2 8,9
    Effekt 88/120 110/150
  • Rostskydd

    • Bilen skyddas tack vare galvaniserig, men kompletterande behandling lyser med sin frånvaro. Skärmkanten bak har en smutssamlande hylla, en given rostfälla. Dörrarna är endast limmade i underkant. Underredet har en tunn plastfilm som slitskydd i ytterkanterna. Plus för tank i plastmaterial. Rosttestad: 2001. Rostgaranti: 8 år
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook