Utvecklad veteran
Accord är en körglad mellanklassare. Kvaliteten är bra och priserna höga på begagnade bilar av den senaste generationen.

Utvecklad veteran

Honda Accord är en körglad mellanklassbil med hög kvalitet. Ljudkomfort och dålig sikt är mindre bra egenskaper.

Accord kom till Sverige för drygt 30 år sedan, då som en trång men körglad bil. Accord har vuxit med varje generationsbyte. Nya modeller kom 1982, 1986, 1990, 1994, 1999 och 2003. Det är den sistnämnda generationen som vi närmare granskar här.

Två karossutföranden finns, en sedan och en tio centimeter förlängd kombi, kallad Tourer. En facelift kom under 2006, med ny instrumentpanel, strålkastare och motorhuv. Tvålitersmotor på 155 hk eller 2,4-liters motor på 190 hk är de vanligaste kraftkällorna. En dieselmotor på 2,2-liter och 140 hk finns också, men den är ovanlig. Värstingmodellen heter Type-S och kom 2006.

Köregenskaperna i Accord håller toppklass, få mellanklassare är lika roliga att köra. Motorerna är varvvilliga, växellådan lättarbetad, styrningen känslig och väggreppet gott även vid hårdare körning. Antisladdsystemet VSA kom först på de dyrare modellerna.

Förarplatsen är mycket trivsam med tydliga instrument och reglage. Komforten fram håller hög klass, men baksätet är lite i trängsta laget med tanke på bilstorleken. Bagageutrymmet är godkänt och speciellt kombin är rymlig. Men däcksbullret på grov asfalt är en tråkig komfortmiss av Honda.

Sikten är inte heller den bästa. Accord har små fönster och hög midjelinje samt breda A-stolpar. Allt detta påverkar sikten.

Accord fick fyra stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP 2003, ett då godkänt resultat. Men många bilar i dag har fem stjärnor.

Bilprovningens besiktningsresultat talar oftast för Accord som har få anmärkningar. Anmärkningar på broms förekommer dock. Positionsljusen får också anmärkningar och det kan bero på glödlampornas spänningsstyrka. Asiatiska bilar slukar glödlampor snabbare än vad europeiska bilar gör. På några exemplar har strålkastarinsatsen behövts bytas på grund av inträngande fukt.

Den äldre generationen Accord fick en del anmärkningar för sliten parkeringsbroms. Som på alla bilar med skivbromsar bak, bör man undersöka så att de inte har kärvat ihop. Att ta isär och smörja upp bromsarna vid service är att rekommendera, även om det är tilläggsarbete. Då förlängs livslängden på bromsarna väsentligt.

Honda har en erkänt hög kvalitet och Accord är inget undantag. Trassel med elektronik, motor och växellåda är ytterst sällsynt. Bensinmotorerna har kamkedja som normalt inte behöver bytas under bilens livslängd. Vissa reservdelar till Accord kan dock vara dyrare jämfört med konkurrentmärkena.

Karossen saknar skyddslister vilket är en nackdel med tanke på eventuella parkeringsskador. Syna karossen noga innan du går innan i affärsdiskussion. En del exemplar har haft problem med bagageluckeöppnaren, som kärvar.

Honda brukar hamna högt i ägarundersökningen Autoindex. Kunderna är nöjda med kvalitet och verkstäder. Märkestrogna kunder har gjort att andrahandsvärdet förblivit starkt. När nya Accord kom under 2008 noterades den ”gamla” versionen för något lägre priser.

Relaterade tester

Relaterade artiklar från Vi Bilägare

Artikeln har
0
kommentarer

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.

  • Vägegenskaper, kvalitet
  • Baksäte, buller
  • Läs mer på Vibilägare

  • Begpriser

    Accord 2,0 155hk VTEC, Sport, ACC, CD, 4d
    (2,0 Comfort, ACC -10 000) (Tourer=Kombi +10 000)
    Mil, tusental
    År 4 8 12
    03B - 87.300 76.100
    04 - 92.400 81.200
    05 111.200 98.700 87.000
    06 121.900 108.400 95.200
    07 128.500 113.500 101.300
    08A 135.100 120.200 106.300
  • Ekonomi

    Modell 2,0-07 2,4-07
    Pris 131.000 141.000
    Värdeminskning 17.780 19.140
    Skatt, besiktning 1.800 2.400
    Försäkring 6.850 8.460
    Bränsle 15.630 18.270
    Reparationer, service m.m 5.980 5.980
    Däck 2.070 2.070
    Totalt per år 50.100 56.300
    Totalt per mil 33 38
    Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
    Avgassystem exl främre rör 6.721 kr
    Katalysator 6.059 kr
    Bromsbelägg fram 1.771 kr
    Hjullager hö fram 2.291 kr
    Kamrem Kedja
    Elektronikbox, motor 6.266 kr
    Koppling 10.847 kr
    Stötdämpare fram 4.091 kr
  • Säkerhet

    Utrustning Std från år
    Bältessträckare 99/-
    Trepunktsbläte 1999
    Krockkudde 96/98
    Sidokrockkudde 1999
    Nackskydd 1999
    Nackskydd whiplash -
    Krocktester Betyg Årsmodell
    Euro NCAP 4 2003
    Folksam - -
  • Teknisk data

    Modell 2,0-07 2,4-07
    Längd/Bredd 467/176 467/176
    Tjänstevikt, maxlast 1339/581 1419/501
    Släpvikt 1500 1500
    Antal cylindrar 4/1998 4/2354
    Toppfart 217 227
    0-100 9,0 8,0
    Bränsle 7,7 9,0
    Effekt 114/155 140/190
  • Rostskydd

    • Karossen är helt i plåt, liksom bränsletanken. Färgskiktet är starkt och håller emot angrepp så länge det är oskadat. Invändig behandling saknas i balkar och hålrum. Skärmkanterna bak är av den smutssamlande sorten. Underredets slitskydd är snålt tilltaget. Plus är att limfogarna i dörrar, huv och baklucka är välgjorda. Innerskärmarna fram har en vettig konstruktion. Rosttestad: 2006. Rostgaranti: 12 år.
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

Följ Motorvärlden på Facebook